RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisu.paimio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisu.paimio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Koulutuslautakunta
Esityslista 06.11.2025/Asianro 32
| Edellinen asia | Seuraava asia | |
Koulukuljetussääntöjen muutostarpeiden arviointi
Koulutuslautakunta 06.11.2025
764/00.01.01.01/2025
Tiivistelmä: Koulutuslautakunta arvioi koulukuljetusten järjestämistä ja päätöksentekoa koskevien koulukuljetussääntöjen ajanmukaisuutta ja ohjeistaa jatkovalmistelusta.
Valmistelija/lisätietoja antaa:
sivistysjohtaja Jyrki Lumiainen, puh. 02 474 5311
Paimion aiemmat koulukuljetusperiaatteet täydennettiin ja muutettiin koulukuljetussäännöiksi vuonna 2019. Tällöin lisättiin mm. periaatteet siitä, millä tavalla koulumatka tarkalleen pitää mitata. Paimioon koulukuljetussäännöt on määritelty koulutuslautakunnan päätöksellä 7.3.2019 § 13, ja säännöt ovat tulleet voimaan 1.8.2019 alkaen. Asian käsittelyssä on sääntöluonnoksesta pyydetty lausunnot peruskoulujen oppilaskunnilta ja vanhempainyhdistyksiltä sekä nuorisovaltuustolta. Mm. Jokelan koulun vanhempainyhdistys on todennut lausuntonaan, että sääntöihin ei ole huomautettavaa ja että säännöt todettiin selkeiksi ja asiallisiksi.
Koulukuljetussääntöjä on päivitetty 1.8.2024 ja 1.8.2025 alkaen. Molemmilla kerroilla kuljetussääntöjen muutoksista on ennen päätöksentekoa pyydetty erikseen lausunnot koulujen oppilaskunnilta ja vanhempainyhdistyksiltä sekä nuorisovaltuustolta, ja kaikilla halukkailla on ollut myös mahdollisuus lausua mielipiteensä kuljetussääntöluonnoksesta ennen sääntömuutosten hyväksymistä.
Vuoden 2024 päivityksessä kuljetussääntöihin tehtiin teknisluonteisia tarkennuksia johtuen mm. Paimion kaupungin liittymisestä Turun kaupunkiseudun Föli-joukkoliikennejärjestelmän piiriin kesällä 2024, kaupungin hallintosäännön numerointia ja sekä viranhaltijoiden toimivaltaa koskevista muutoksista, oppivelvollisuuslain myötä tulleista säädösmuutoksista koulumatkatukijärjestelmään sekä oikeuskäytännöstä tulevasta laintulkinnasta, jossa on huomioitava perusopetuslain lisäksi myös yhdenvertaisuuslain vaikutus vammaisoppilaiden koulukuljetusten toteutuksessa. Lisäksi muutettiin toimivaltaa siitä, että oppilaskohtaiset kuljetusavustuksen maksamista koskevat päätökset peruskoululaisten osalta tehdään jatkossa sivistysjohtajan viranhaltijapäätöksellä, eikä yksilö-/perhekohtaisia kuljetusavustusasioita käsitellä enää lautakunnassa.
Vuoden 2025 päivityksessä koulukuljetussääntöihin täydennettiin aukikirjoitettuna aiemmin noudatetut periaatteet, joiden mukaisesti toimitaan, jos koulukuljetusetua on haettu suurpetovaaran vuoksi. Lisäksi koulukuljetussääntöjen tekstisisältöä päivitettiin ajan tasalle mm. perusopetuslain uudistuksesta johtuneista syistä.
Paimiossa 1.8.2019 alkaen noudatettuihin koulukuljetussäännöissä määriteltyihin yleisiin periaatteisiin koulumatkan vähimmäispituudesta, koulumatkan pituuden mittaamisesta tai tien vaarallisuuden määrittelystä ei ole katsottu olevan tarvetta tehdä muutoksia, eli em. asioissa on hallinnossa oppilaskohtaisia hakemuksia käsiteltäessä ja asioista päätettäessä noudatettu samoja periaatteita jo useita vuosia.
Koulumatkan mittaaminen
Koulumatkan mittaamisen periaatteet ovat tiivistetysti seuraavat:
- Matkan pituus mitataan lyhintä jalankulkukelpoista reittiä pitkin, jota oppilas voi liikennesääntöjä noudattaen itse kulkea.
- ”Karkea” matkan mittaus tehdään koulutoimistossa käyttäen Google Maps -ohjelmistoa. Jos kävely-/pyöräilymatka ylittää selvästi kulloisenkin kilometrirajan, kuljetusetu myönnetään. Rajoina ovat pienimmillä oppilailla koulumatkan kokonaispituus yli 3 km, 3.-9.-luokkalaisilla yli 5 km. Kuljetusoppilailla enimmäismatka kotoa koulukuljetuksen nouto-/jättöpaikkaan/pysäkille on nuorimmilla oppilailla 2 km ja 3.-9.-luokkalaisilla 3 km.
- Jos mittaustulos on lähellä em. kilometrirajoja, matkan pituus voidaan tarkistusmitata kaupungin paikkatietopalveluissa.
- Koulumatkan mittaus alkaa siltä kotiportilta, josta oppilaalla on lyhin matka kouluun. Kotiportilla tarkoitetaan pihan/pihatien liittymää. Jos matka kotiovelta kotiportille on yli 100 metriä, myös tämä matka huomioidaan kokonaismatkan mittauksessa.
- Matkan mittaus päättyy koulun portille, joka on lähinnä oppilaan koulumatkan kulkusuuntaa kotoa kouluun. Koulun portilla tarkoitetaan koulun pihaan johtavan tien liittymä, josta oppilas pääsee välituntialueelle. Mittauspisteenä ei ole välituntialueen raja tai koulun ulko-ovi, vaan koulun tonttiliittymä tai tontilla oleva kävely-/kulkutien liittymä, joka johtaa välituntialueelle.
- Em. linjaukset matkan mittaamisen periaatteista on tehty hallinto-oikeuksien päätöksistä muodostuvaan oikeuskäytäntöön perustuen.
Vuosina 2021–2025 koulumatkojen tarkistusmittauspyyntöjä on tehty yli 20 oppilaan koulumatkoista. Tarkistusmittaukset suoritetaan Paimion kaupungin teknisen toimialan paikkatietopalveluissa käyttäen kaupungin paikkatietojärjestelmää. Tarkistusmittaukset on tehty metrin tarkkuudella, tarvittaessa huomioiden myös eri kulkusuunnissa se, kumpaa tien reunaa oppilaan tulee kulkea. Tiukimmassa mittauksen ”rajatapauksessa” oppilaan koulumatkan pituus paikkatietopalveluista saadun tieon mukaan ylitti toiseen suuntaan kuljettaessa 3 km, mutta toiseen suuntaan kuljettaessa kadun eri puolella matka jäi muutaman metrin alle rajan; kyseisessä tapauksessa oppilaalle myönnettiin maksuton kuljetusetu.
Koulutoimistossa noudatetaan saatuja tarkistusmittaustuloksia oppilaskohtaisten päätösten teossa. Lyhimmillään km-rajojen alle ovat jääneet 4980 ja 4971 metrin koulumatkat, jolloin koulukuljetusetuutta ei ole myönnetty. Niukimmin rajan ovat edellisessä kappaleessa mainitun yksittäistapauksen jälkeen ylittäneet 5016, 5025, 5027 ja 5064 metrin koulumatkat, jolloin maksuton kuljetusetu on myönnetty tarkistusmitatun koulumatkan ollessa viittä kilometriä pitempi perusopetuslain 32 § 1 momentin mukaisesti.
Koulutien vaarallisuuden arviointi
Aiemmin Paimiossa käytössä ovat olleet koulukuljetusperiaatteet. Niihin koulutuslautakunta on 30.5.2017 § 41 päättänyt täsmennyksen koulumatkan vaarallisuuden arvioinnista:
"Maksuton koulukuljetus voidaan myöntää, jos koulumatka muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi, kun otetaan huomioon oppilaan ikä tai muut olosuhteet (koulumatka alle 5 km). Apuna koulumatkan vaarallisuuden arvioinnissa käytetään Koululiitu-ohjelmaa. Mahdolliset poikkeukset Koululiidun määrittelemistä vaarallisuusluokituksista, sekä vaarallisuusluokituksesta sellaisilla tieosuuksilla joita Koululiitu ei tunne, päättää koulutuslautakunta tapauskohtaisesti erikseen. Päätöksenteossa em. tapauksissa käytetään paikallistuntemusta. Tieosuuskohtaisesti oppilas voi joutua ylittämään oppilaan ikäisille vaaralliseksi määritellyn tien päästäkseen pysäkille / pysäkiltä, mikäli tien ylityskohdassa on tien nopeusrajoitus ko. kohdassa huomioon ottaen riittävä näkyvyys molempiin kulku.”
Koulutien vaarallisuuden määrittelyssä periaatteet ovat tiivistetysti:
- Tieosuuskohtainen vaarallisuusarvio tehdään paikallistuntemusta käyttäen; käytännössä tämä toteutuu niin, että yksittäiset viranhaltijat eivät määrittele tieosuuskohtaisia vaarallisuusluokituksia, vaan asiat ratkaistaan monijäsenisen toimielimen eli kaupunkilaisista luottamushenkilöistä koostuvan koulutuslautakunnan päätöksillä.
- Vaarallisuusarvioinnin perustyökaluna käytetään Koululiitu-ohjelmaa (nykyiseltä nimeltään Viasmart). Sen antamat vaarallisuusluokittelut ovat suuntaa-antava lähtökohta.
- Jos Koululiidun antamista arvioista olisi paikallistuntemukseen perustuen tarvetta poiketa, asian ratkaisee lautakunta. Tieosuuskohtaiset vaarallisuusarvioinnit viedään tarvittaessa lautakunnan ratkaistavaksi myös huoltajien/asianosaisten pyynnöstä.
- Jos tieosuuden vaarallisuutta pitää arvioida jonkin sellaisen tieosuuden osalta, jolle Koululiitu ei vaarallisuusluokitusta määrittele (yksityistiet), asia käsitellään ja päätetään lautakunnassa paikallistuntemusta käyttäen.
- Oppilaskohtaisissa päätöksissä noudatetaan Koululiitu-ohjelman antamia vaarallisuusluokituksia, paitsi jos koulutuslautakunta on päättänyt toisin.
Koulutuslautakunta on täsmentänyt aiempien koulukuljetusperiaatteiden ja sittemmin koulukuljetussääntöjen mukaisesti koulukuljetusten järjestämiseen liittyen tieosuuskohtaisia vaarallisuusmäärittelyitä erikseen vuodesta 2017 alkaen seuraavien tieosuuksien osalta:
- Korvenalantie (päätös 30.5.2017 § 42): paikallistuntemuksen sekä aiempien hallinto-oikeuden päätösten perusteella Korvenalantietä ei edelleenkään ole pidettävä perusopetuslaissa tarkoitetulla tavalla oppilaille liian vaarallisena koulutienä.
- Kauhaistentie ja Yhdystie (päätös 31.8.2017 § 65): tietä ei ole pidettävä perusopetuslaissa tarkoitetulla tavalla oppilaille liian vaarallisena koulutienä.
- Kaimalantie (päätökset 3.10.2017 § 72 sekä 15.4.2024 § 58): tietä ei ole pidettävä perusopetuslaissa tarkoitetulla tavalla oppilaille liian vaarallisena koulutienä.
- Paimiontie (päätös 29.8.2019 § 56): väli Paimiontie 452 – Sukselantien risteys määritellään vaaralliseksi kaikkien vuosiluokkien oppilaille. Päätös oli voimassa siihen asti, kunnes kevyenliikenteen väylä valmistuu.
- Tarvasjoentie (päätös 4.3.2025 § 27): ko. tieosuudella noudatetaan Koululiidun antamaa mahdollisesti vuosittain muuttuvaa vaarallisuusindeksiluokitusta (tuolloin tie katsottu liian vaaralliseksi oppilaille nuorimmista alkaen aina 5. vuosiluokkaan asti). Tieosuuskohtaista vaarallisuusluokitusta ei määritellä kiinteästi. Oppilaskohtaisia hallintopäätöksiä tehtäessä sovelletaan viimeisintä tieosuuskohtaista vaarallisuusluokitustietoa.
Koulutuslautakunta on paikallistuntemukseensa perustuen päättänyt sekä sellaisista tieosuuksista, joille Koululiitu antaa vaarallisuusluokituksen lähtötiedon että sellaisista yksityisteistä, joihin tätä luokitusta ei ole käytettävissä. Paimiontien osalta lautakunta päätti poiketa Koululiidun antamasta vaarallisuusluokituksesta ja antoi kiinteän, Koululiidun antamaa vaarallisuusluokitusta korkeamman vaarallisuusluokituksen. Tarvasjoentien osalta lautakunta päätti noudattaa Koululiidun antamaa vaarallisuusluokituksen tasoa.
Kaikki em. lautakunnan ratkaisut ovat olleet yksimielisiä. Kukin tapaus on ratkaistu erikseen, perustuen kokonaisharkintaan ja myös tieosuuskohtaisten vaarallisuusmäärittelyjen tarkasteluun niin, että ne olisivat oikeassa suhteessa toisiinsa koko kaupungin alueella.
Kun koulutuslautakunta on vuonna 2017 linjannut Korvenalantien osalta tien vaarallisuudesta, päätöksestä valitettiin Turun hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus katsoi antamassaan päätöksessä, ettei tieosuuden vaarallisuuden arviointia koskevasta lautakunnan päätöksestä voi valittaa eikä siitä voi tehdä kuntalain mukaista oikaisuvaatimusta, koska kyse on oppilaskohtaisen kuljetusetua koskevan hallintopäätöksen valmistelua koskevasta päätöksestä. Käytännössä muutoksenhakuoikeus ja -mahdollisuus koulukuljetusasioissa tapahtuu ja toteutuu siten, että huoltaja voi perusopetuslain 42 a § mukaisesti valittaa hallinto-oikeuteen oppilaskohtaisesta koulukuljetuksen myöntämistä koskevasta hallintopäätöksestä.
Sivistysjohtajan yksi tehtävä on hallintosäännön 24.1 § kohdan 13 mukaisesti kehittää ja pitää säännöt ajan tasalla. Valtuustokauden 2025–2029 koulutuslautakunta saa nyt valtuustokauden käynnistyttyä arvioitavakseen, ovatko Paimion kaupungin koulukuljetussäännöt ajan tasalla vai onko sääntöihin tarpeen tehdä muutoksia. Tässä vaiheessa asiasta käydään lähetekeskustelu, jonka jälkeen asian valmistelua jatketaan lautakunnan antamien ohjeiden pohjalta.
Nykyiset koulukuljetussäännöt (1.8.2025 alkaen) ovat kokonaisuudessaan luettavissa kaupungin verkkosivuilta kohdasta https://www.paimio.fi/palvelu/koulukuljetus/ -> Linkit.
Lautakunnalle esitellään kokouksessa myös Koululiitu (Viasmart) -ohjelman tämänhetkiset vaarallisuusluokitustiedot kaikista niistä tieosuuksista Paimion kaupungin alueella, joihin Viasmart em. tiedon määrittää.
Esittelijä: Sivistysjohtaja Lumiainen Jyrki
Päätösehdotus:
Koulutuslautakunta käy asian jatkovalmistelua ohjaavan keskustelun ja palauttaa asian valmisteluun.
Päätös:
| Edellinen asia | Seuraava asia | |