RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisu.paimio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisu.paimio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Ympäristölautakunta
Pöytäkirja 23.09.2025/Pykälä 17
| Edellinen asia | Seuraava asia |
Lausuntopyyntö, YVA-lain mukaisen arviointimenettelyn soveltamisen tarpeesta, Huso-Pöylän tuulivoimapuistohanke, Paimio ja Salo
Ympäristölautakunta 23.09.2025 § 17
662/00.04.01/2025
Valmistelija/lisätietoja antaa:
Kaavoituspäällikkö Iiris Koivula,puh. 02 474 5676
Ympäristönsuojelupäällikkö Liisa Hongisto, puh. 02 474 5294
Alueelle on tehty kaavoituksen yhteydessä luontoselvitys vuonna 2013 (Pöyry Finland Oy). Luontoselvitystä on täydennetty raportilla (Ramboll 4.7.2025), jossa luontoselvityksessä tarkistettiin vuoden 2013 selvityksessä todettujen arvokkaiden luontokohteiden nykytila ja mahdolliset uudet luontoarvot rakentamiskohteiden läheisyydessä. Selvityksen mukaan alueelle on tehty runsaasti metsähakkuita, jotka ovat osaltaan vähentäneet alueen luontoarvoja. Osa alueen LUO-kohteista on heikentynyt ja osa jopa tuhoutunut kokonaan.
Aluetta koskee oikeusvaikutteinen, tuulivoimarakentamista ohjaava (AKL 77a §) Huso-Pöylän tuulivoimapuiston osayleiskaava, joka on tullut voimaan 2016. Osayleiskaavan laadintaprosessin yhteydessä vaikutuksia on arvioitu kattavasti; selvitykset ja vaikutusten arviointi ovat osa kaavan suunnittelua. Maankäyttö- ja rakennuslain 9 § ja maankäyttö- ja rakennusasetuksen 1 § mukaan laadittu kaavan vaikutusten arviointi vastaa hengeltään YVA – laissa määriteltyä ympäristövaikutusten arviointia. Kaavoituksen näkökulmasta tuulivoimahankkeen vuonna 2025 teettämässä luontoselvityksen täydennyksessä (Ramboll, 4.7.2025) ei ole tullut esille sellaisia tietoja, joiden perusteella ympäristövaikutusten arviointimenettelyn soveltaminen olisi tarpeen.
ELY-keskus on lisäksi jo aiemmin vuonna 2013 todennut samasta hankkeesta, ettei YVA-menettelyä ole tarpeen soveltaa.
Esittelijä: Paikkatietopäällikkö Lindvall Virpi
Päätösehdotus:
Lautakunta päättää lausua, ettei YVA-lain mukaista arviointimenettelyn soveltamista pidetä tarpeellisena Huso-Pöylän tuulivoimapuistohankkeessa, koska hankkeesta ei arvioida aiheutuvan YVA-laissa tarkoitettuja merkittäviä ympäristövaikutuksia. Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.
Päätös:
Muutettu päätösehdotus: Puheenjohtaja Sari Murto esitti vastaehdotuksen, jonka mukaan ympäristölautakunnan tulee antaa lausunto, että YVA-lain mukaisen arviointimenettelyn soveltaminen on tarpeellista Huso-Pöylän tuulivoimahankkeessa. Ilman sitä hankkeen vaikutuksia ei voida arvioida riittävällä tavalla, eikä alueen asukkaiden oikeustuva toteudu. Johanna Vairinen-Salmela kannatti vastaehdotusta. YVA-menettelyä tulisi soveltaa hankkeeseen seuraavin perustein: YVA-menettelyllä ja kaavan vaikutusten arvioinnilla on eri oikeudelliset perusteet. Kaavan vaikutusarviointi ei voi korvata YVA-menettelyä, koska siinä ei ole ohjelma- ja selostusvaihetta, vaihtoehtotarkastelua eikä laajaa osallistumismahdollisuutta (vrt. MRL 9 § vs. YVA-laki 1-2 luku). Vuoden 2026 alusta voimaan tulevan YVA-lain mukaan vähintään viiden voimalan tuulivoimahankkeissa on aina tehtävä YVA-menettely. Huso-Pöylän hanke täyttää tämän edellytyksen. Vaikka uutta lakia ei vielä sovellettaisikaan, muutos osoittaa selvästi YVA:n tarpeen tämän kokoisissa hankkeissa. ELY:n vuonna 2013 tekemä ratkaisu YVA-menettelyn tarpeettomuudesta perustui täysin eri voimalatyyppeihin ja ympäristötilanteeseen. YVA-laki edellyttää aina ajantasaisiin tietoihin perustuvaa tarkastelua, eikä vanha ratkaisu sido viranomaista pysyvästi. Hankkeen luontoselvitykset (Pöyry 2012-2013) ovat yli 10 vuotta vanhoja ja alimitoitettuja. Rambollin vuonna 2025 tekemä täydennys ei korjaa puutteita, vaan tuo esiin uusia epäselvyyksiä (liito-orava, metso, suden reviiri). Luontokartoittaja ja biologi Teppo Häyhä on todennut, että Pöyryn selvityksissä on jäänyt kartoittamatta metsälain suojelemia kalliometsiä, liito-orava-alueita, lepakoille merkittäviä kohteita sekä linnuston reviirikeskittymiä. Luonnonvarakeskus (LUKE) on vahvistanut, että alue on suden ydinreviiriä ja siellä on runsaasti havaintoja suden liikkumisesta. Alueella on havaittu metson soidinalueita sekä liito-oravan esiintymiä. Liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkojen hävittäminen tai heikentäminen on luonnonsuojelulain (9/2023) 78 §:n nojalla kielletty, ja lain 84 § edellyttää, että viranomainen varmistaa lajin suojelutason säilymisen kaikessa päätöksenteossa. Pöylän kylä on maakuntakaavassa osoitettu maakunnallisesti merkittäväksi kulttuuriympäriöstökokonaisuudeksi. Lisäksi hanke vaikuttaa Paimionjokilaaksoon ja Linnavuuoreen. Näitä vaikutuksia ei ole arvioitu YVA-tasoisesti. Voimaloiden ilmoitettu teho (5,6 MW/voimala, yhteensä 44,8 MW) on ilmeisen keinotekoinen rajanveto YVA-menettelyn välttämiseksi. Todellinen toteutus 6,2 M voimaloilla nostaisi yhteenlasketun tehon 49,6 MW:iin, jolloin YVA:n raja-arvo ylittyy. Melu- ja välkevaikutukset eivät täytä Ympäristöhallinnon ohjeen 5/2016 edellyttämiä vähinnäisetäisyyksiä. Välke ylittää merkittävästi Suomessa ja muualla Euroopassa sovellettavia raja-arvoja. YVA-menettely turvaa asukkaiden osallistumisoikeudet täysimääräisesti ja on ainoa prosessi, joka mahdollistaa vaihtoehtojen arvioinnin. Hankkeen yhteisvaiktukset Salon puolen tuulivoiminen kanssa tekevät koknaisuudesta merkittävän ja YVA-lain 3 §:n 2 momentin mukaisen. Suoritettiin nimenhuutoäänestys. Ääntenlaskijoina toimivat lautakunnan esittelijä Virpi Lindvall ja pöytäkirjanpitäjä Anita Vuorinen. Äänestyksessä annettiin yhdeksän ääntä. Pohjaehdotus sai kaksi ääntä ja vastaehdotus seitsemän ääntä. Puheenjohtaja totesi äänestyksen tulokseksi 2–7 vastaehdotuksen voittaessa.
| Edellinen asia | Seuraava asia |