RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisu.paimio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisu.paimio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Esityslista 20.08.2025/Asianro 6
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |
Vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2027-2028 taloussuunnitelman laadinta-aikataulun hyväksyminen
Kaupunginhallitus 18.06.2025 § 198
Tiivistelmä: Hyväksytään ensi vuoden talousarvion laadinta-aikataulun.
Valmistelija/lisätietoja antaa:
hallintojohtaja Jaana Hölsö, p. 02 474 5210
Liitteenä oleva vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2027 – 2028 taloussuunnitelman laadinta-aikataulu vastaa viime vuoden aikataulua.
Esittelijä: vt. kaupunginjohtaja Turpela Nina-Mari
Päätösehdotus:
Kaupunginhallitus hyväksyy vuoden 2026 talousarvion laadinta-aikataulun toimialojen noudatettavaksi.
Päätös:
Ehdotus hyväksyttiin.
Kaupunginhallitus 20.08.2025
545/02.02.00/2025
Tiivistelmä: Kaupunginhallitus hyväksyy ensi vuoden talousarvion ja kahden seuraavan vuoden taloussuunnitelman laadintaohjeen noudatettavaksi.
Valmistelija/lisätietoja antaa:
kaupunginjohtaja Nina-Mari Turpela, p. 02 474 5300
hallintojohtaja Jaana Hölsö, p. 02 474 5210
Talousarvio ja –suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja –suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.
Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan.
Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Lähtökohdat vuoden 2026 talousarvion laadintaan
Paimion vuoden 2024 tilinpäätös oli 0,4 milj. euroa alijäämäinen, taseessa on kertynyttä ylijäämä 15,6 milj. euroa. Kaupungin lainakanta vuoden lopulla oli 61,6 milj. euroa, lisäystä 8,1milj. euroa vuoteen 2023. Vuoden 2024 lopussa lainaa per asukas on 5489 euroa.
Vuoden 2025 talousarviossa alijäämää on 2,2 milj euroa. Puolen vuoden toteuman perusteella vuoden 2025 ennuste näyttää suurin piirten talousarvion mukaiselta, alijäämä arvioidaan 2,3 milj.euroa.
Vuoden 2025 alussa kuntataloudessa tapahtui lyhyen ajan sisällä jo toinen merkittävä rakenteellinen uudistus, kun työ- ja elinkeinopalvelut siirrettiin valtiolta kuntien vastuulle. Paimio on mukana Turun työllisyysalueessa, jossa on mukana 23 varsinais-suomalaista kuntaa. Turku on työllisyysalueen vastuukunta.
Suomen talouskehitys on ollut erittäin vaatimatonta 2020-luvulla.Jo useana vuotena on uskottu käänteeseen paremmasta, mutta edelleen kasvu ja paremmat ajat antavat odottaa itseään. Kauppa- ja geopoliittiset jännitteet varjostavat globaalia kehitystä, mikä on tuntunut Suomessakin. Ennusteiden mukaan Suomen talouskasvun uskotaan elpyvän hieman tänä vuonna korkotason laskun, palkkojen nousun ja vientikysynnän tukemana. Ennustelaitosten mukaan BKT:n volyymikasvu nousee 2026-2027 1,2–2,0 prosenttiin.
Valtion talouden tiukat ajat heijastuvat vääjämättä kuntasektoriin. Valtiovarainministeriö on valmistelee aiempien sopeuttamistoimien lisäksi edelleen uusia kuntiin kohdistuvia sopeutustoimia, merkittävimpinä leikkaukset kuntien peruspalveluiden valtionosuuteen ja kotoutumiskorvauksiin, niiden toteuminen selviää syksyn aikana. Kaiken kaikkiaan valtion toimet ovat heikentäneet kuntataloutta merkittävästi. Työllisyyden heikko kehitys vaikuttaa kuntien kunnallisverokertymään: kevään ennusteita reivattiin alaspäin elokuussa.
Kuluttajahintojen nousu 2025 on vaimeaa: 0,6%. Vuoden 2026 inflaatioksi arvioidaan 1,6% ja suunnitelmavuosina, 2027-2028, sen arvioidaan olevan noin 2 prosentin tasolla.
Kuntasektorin palkansaajien nykyinen työehtosopimus on voimassa 1.5.2025 – 29.2.2028. Ratkaisun perusteella palkankorotukset, kehittämisohjelman erät mukaan lukien, ovat 2025 2,5%, 2026 2,9%, 2027 2,8% ja 2028 1,0%. Kuntien ansiotasoindeksin muutos 2026 – 2027 arvioidaan 4,4% suuruiseksi.
Verotulot
Verotuloarvio vuosille 2026 - 2028 perustuu Kuntaliiton elokuun 2025 veroennusteeseen, joka on alkuvuoden arvioita heikompi, johtuen työllisyyden odotettua heikommasta kehityksestä kuluvana vuonna.
Vuoden 2025 kunnallisveroprosentti on 8,20. Talousarviolaskelmissa siihen ei ole laskettu/huomioitu muutoksia.
Ennusteessa verotuloja arvioidaan vuonna 2026 kertyvän yhteensä vajaan 27,2 milj. euroa. Kunnallisverojen osuudeksi on arvioitu 23 milj. euroa. Vuodelle 2026 yhteisöveroja arvioidaan kertyvän 1,4 milj. euroa. Vuoden 2025 arvioidut kiinteistöverotilitykset ovat vajaan 2,7milj. euroa, siihen on arvioitu noin 2% kasvua.
Kunnallisveron 0,1%-yksikön muutoksen vaikutus verotilityksiin on noin 260 000 euroa ensimmäisenä vuotena ja seuraavina noin 300 000 euroa.
Kiinteistöveroille on laissa määritelty ala- ja ylärajat. Alla olevassa taulukossa näkyy sallitut vaihteluvälit, Paimion nykyiset veroprosentit sekä niillä saatu vuotuinen tuotto.
Kiinteistöveroprosenttien korotusten vaikutus on seuraava:
Valtionosuudet
Vuoden 2026 valtionosuuksissa ei ole huomioitu mahdollisia syksyn budjettiriihessä tulevia sopeutumistoimia. Arvio perustuu elokuun tilanteeseen, jossa valtionosuuksien arviodaan kasvavan hieman kuluvaan vuoteen verrattuna. Kasvu kertyy verotuloihin perustavasta valtionosuuden tasauksesta. Valtionosuuksien rakenteessa ei tapahdu muutoksia.
Meneillään on kuntien peruspalvelujen valtionosuusjärjestelmän uudistus. Tarkoituksena on, että uudistettu järjestelmä olisi voimassa vuoden 2027 alusta alkaen.
Toimintatuotot
Vuoden 2025 ulkoisiksi toimintatuotoiksi on arvioitu 6,1 milj. euroa. Vuoden 2026 toimintuotoissa on huomioitu Varhan vuokratulojen loppuminen (700t€) ) sote-kiinteistöjen yhtiöittämisen myötä, jolloin toimintatuottoihin on arvioitu vajaa 5,6milj. euroa ja suunnitelma-vuosille on arvioitu 2% kasvu.
Arvio vuoden 2026 tuloslaskelmasta
Alla olevassa laskelmassa vuoden 2026 lukujen pohjana on vuoden 2025 ennuste, joka perustuu kuuden kuukauden toteumaan. Toiminnallisina muutoksina ennusteeseen on huomioitu sote-kiinteistöjen yhtiöittäminen, Kriivarin koulun ja sisäliikuntahallin valmistuminen, niiden vaikutus käyttötalouteen ja poistoihin.
Laskentatekijöinä henkilöstökuluissa on käytetty 3%:n kasvua ja muissa toimintakuluissa 0%:n kasvua, jotta saadaan käsitys alijäämän suuruusluokasta.
Talousarvion muiden kulujen laadintaan ei anneta ohjeellista kasvuprosenttia.
Talousarvion laadinnan pohjana olevassa laskelmassa on huomioitu vain välttämättömät toiminnalliset muutokset/lisäykset. Sote-kiinteistöjen yhtiöttämisen myötä terveyskeskuksen ja paloaseman vuokratuotot, kiinteistöjen ylläpitokulut ja poistot siirtyvät perustettavalle yhtiölle. Talousarvion raamilaskelmassa ei ole huomioitu mahdollisia tuloutuksia perustettavalta yhtiöltä. Uusina rakennuksina valmistuvien Kriivarin koulun ja sisäliikuntahallin ylläpitokustannukset tulevat katetuksi yhtiötettävien rakennusten ylläpitokustannuksilla. Uusien rakennusten vuotuiset poistot ovat noin 320t€, terveyskeskuksen poistuvat poistot (140t€) leikkaa poistojen kasvua, vuotuinen nettolisäys 180t€.
Talousarvion ja –suunnitelman laadintaohjeet
Laadittaessa talousarviota 2026 ja -suunnitelmaa vuosille 2027 – 2028 käytetään pohjana vuoden 2025 toteumaa seuraavin ohjein:
- Lautakuntien tulee valmistelussa huomioida kuntastrategian linjaukset ja tavoitteet.
- Kaikkien lautakuntien tulee tarkastella kriittisesti omia toimintojaan ja perusteellisesti pohtia, miten lakisääteisiä palveluja voidaan tuottaa nykyistä tehokkaammin ja taloudellisemmin, kustannusten kasvun hillintä on ensisijaisen tärkeää. Lisäksi tulee pohtia miten suhtaudutaan ei-lakisääteisten palveluiden tuottamiseen. Kaikkien palveluiden osalta on mietittävä millä laatutasolla niitä tuotetaan.
- Paniikinomaisiin kaikkien palveluiden alasajoihin tai hätäratkaisuihin ei ole tarvetta. Kaupungin taseen ylijäämä antaa mahdollisuuden toimintojen kehittämiseen ja uudistamiseen suunnitelmakauden 2026-2028 aikana.
- Vuoden 2026 toimintatuotoiksi on arvioitu 5,6 milj. euroa, se vastaa vuoden 2025 ennustetta, huomioiden Varhan vuokratuottojen loppuminen, suunnitelmavuosiin on arvioitu 2%:n kasvu. Hinnantarkistukset ja toimintatuottojen kasvattamisen mahdollisuudet on selvitettävä.
- Palkkoihin arvioidaan 3,0 % kasvu, huomioiden vuoden 2025 aikana tehdyt henkilöstömuutokset.
- Muihin toimintamenoihin budjetoidaan vain niiden edellyttämät välttämättömät kustannukset, erillistä prosenttilukua kasvulle ei anneta.
- Suunnitelmavuosien henkilöstömenojen kasvuksi on arvioitu 3,0 % ja muiden toimintamenojen kasvuksi 2,0%.
- Palkkojen sivukuluprosentit ovat seuraavat: palkkaperusteinen eläkemaksu Kuel 16,9 % ja Vael 17,1 % muut sivukulut 3,7% (sotu 1,9 %, vakuutusmaksut 1,8%) Sivukuluprosentit syötetään taloussuunnitteluohjelmaan valmiiksi ja järjestelmä laskee ne automaattisesti palkkasumman perusteella.
- Kevan toukokuussa antama arvio Paimion 2026 tasausmaksusta on 596 000 euroa. Tasausmaksu on 1.1.2023 alkaen korvannut eläkemenoperusteisen eläkemaksun. Vuoden 2025 maksu on 567 000 euroa.
- Vuoden 2026 poistot ovat 3,6 milj. Poistot esitetään keskitetysti, eikä hallinnonalojen tarvitse niitä huomioida.
- Voimassa olevassa investointiohjelmassa vuoden 2026 bruttoinvestoinnit ovat 4,2 milj. euroa ja nettoinvestoinnit 4,1 milj. euroa. Uusiin hankkeisiin suunnitelmakauden alkuvuosille 2026-2028 tulee suhtautua erittäin kriittisesti.
- Sisäisten erien (tilavuokrat, ict-palvelut, talous- ja henkilöstöhallinto, palvelupiste, ml. puhelinvaihde) määrät syötetään keskitetysti. Sisäiset erät eivät vaikuta lautakuntien talousarvioraamiin, vaan tuodaan lautakuntakohtaisten ulkoisten talousarvioiden päälle.
- Talousarvion teknisestä laadinnasta (lukujen syöttö taloussuunnitteluohjelmaan ja talousarviokirjan kirjoituksesta) on erilliset ohjeet intrassa.
Lähteet:
Kuntaliiton aineistoja
Valtionvarainministeriön laskelmia
Tilastokeskuksen tietoja
Kevan työnantajasivut
Esittelijä: vt. kaupunginjohtaja Turpela Nina-Mari
Päätösehdotus:
Kaupunginhallitus hyväksyy talousarvion laadintaohjeen hallintokuntien noudatettavaksi.
Päätös:
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |