RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisu.paimio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisu.paimio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Koulutuslautakunta
Esityslista 27.05.2025/Asianro 69
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |
Paimion perusopetuksen hyvinvoinnin vuosikello 1.8.2025 alkaen
Koulutuslautakunta 29.04.2025 § 46
Tiivistelmä: Koulutuslautakunnalle esitetään luonnos perusopetuksen hyvinvoinnin vuosikellosta, joka esitetään hyväksyttäväksi perusopetuksen opetussuunnitelman liitteeksi 1.8.2025 alkaen.
Valmistelija/lisätietoja antaa:
johtava rehtori Ari Nuorikkala, puh. 02 474 5351
Rehtorikokouksessa nousi esiin tarve tehdä kaikkia Paimion peruskouluja koskeva hyvinvoinnin malli. Mallin avulla pyritään kehittämään tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä ennalta ehkäisemään oppilaiden pahoinvointia. Hyvillä tunne- ja vuorovaikutustaidoilla on tarkoitus vahvistaa oppilaan itsetuntoa ja itsensä tuntemista, lisätä kunnioittavaa suhtautumista itseen ja muihin sekä ohjata muodostamaan hyviä kaverisuhteita ja ennaltaehkäistä kiusaamista.
Työn pohjana käytettiin Vista koululla jo tehtyä hyvinvoinnin vuosikelloa, josta muokattiin koko Paimion perusopetuksen hyvinvoinnin vuosikello. Tätä työtä varten perustettiin yhteinen työryhmä, jossa oli edustajat kaikista Paimion peruskouluista.
Hyvinvoinnin vuosikello on tarkoitus ottaa käyttöön lukuvuoden 2025–2026 alkaessa. Vuosikellossa on joka kuukaudelle oma teemansa ja opettajille valmista toiminnallista oppimateriaalia luokka-asteittain. Kuukausittaisia teemoja ovat: ryhmäytyminen, yhteisöllisyys, arjen sujumisen taidot, empatia ja kiusaamisen vastainen työ, kaveritaidot ja ristiriitojen ratkaisu, media ja hyvinvointi, katse tulevaisuuteen, rentoutuminen ja rauhoittuminen ja tunnetaidot. Hyvinvoinnin vuosikello on esitetty kokonaisuutena liitteessä.
Hyvinvoinnin vuosikello esitetään lisättäväksi liitteenä osaksi Paimion kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaa, jolloin se on myös opetustyötä sisällöllisesti velvoittava.
Hallintosäännön 24 § 3 kohdan mukaan koulutuslautakunta päättää perusopetuksen opetussuunnitelmasta.
Esittelijä: Sivistysjohtaja Lumiainen Jyrki
Päätösehdotus: Koulutuslautakunta päättää hyväksyä oheismateriaalin mukaisen luonnoksen Paimion kaupungin perusopetuksen hyvinvoinnin vuosikelloksi 1.8.2025 alkaen ja lähettää sen lausuntokierrokselle. Luonnokseen on kaikilla halukkailla mahdollisuus lausua mielipiteensä, ja luonnoksesta pyydetään erikseen lausunnot peruskoulujen oppilaskunnilta ja vanhempainyhdistyksiltä sekä nuorisovaltuustolta. Mahdollisuudesta lausunnon antamiseen tiedotetaan myös kaupungin verkkosivuilla. Lausunnot pyydetään jättämään viimeistään 16.5.2025 mennessä Paimion kaupungin sähköpostiosoitteeseen paimio.kaupunki@paimio.fi. Hyvinvoinnin vuosikellon käsittelyä jatketaan seuraavassa kokouksessa 27.5.2025.
Päätös: Päätösehdotus hyväksyttiin.
Koulutuslautakunta 27.05.2025
366/12.00.02/2025
Tiivistelmä: Asian käsittelyä jatketaan lausuntokierroksen jälkeen. Lausunnoissa ei esitetty muutoksia hyvinvoinnin vuosikelloon.
Valmistelija/lisätietoja antaa:
sivistysjohtaja Jyrki Lumiainen, puh. 02 474 5311
Luonnokseen saatiin kaksi lausuntoa.
Kriivarin koulun oppilaskunta toteaa lausunnossaan luonnoksen vaikuttavan hyvältä, ja erityisesti aihealue media ja hyvinvointi miellyttää oppilaskunnan hallitusta.
Nuorisovaltuusto toteaa luonnoksen näyttävän hyvältä ja toivoo kaiken toteutuvan, kuitenkin niin etteivät toiminnat kuormita liikaa psykologia ja kuraattoria.
Lausuntojen perusteella ei ole tarvetta tehdä muutoksia hyvinvoinnin vuosikellon luonnokseen.
Vistan koulun vanhempainyhdistyksen lausunto on toimitettu määräajan jälkeen (oheismateriaalina). Se ei anna aihetta muutoksiin.
Esittelijä: Sivistysjohtaja Lumiainen Jyrki
Päätösehdotus: Koulutuslautakunta päättää hyväksyä Paimion kaupungin perusopetuksen hyvinvoinnin vuosikellon liitteen mukaisena, ja lisää sen liitteeksi Paimion kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaan 1.8.2025 alkaen.
Päätös:
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |