Dynasty tietopalvelu Haku RSS Paimion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisu.paimio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisu.paimio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Esityslista 13.05.2025/Asianro 26


 

Hankintaoikaisuvaatimus Katuvalaistustyöt 2025, 504376

 

Tekninen lautakunta 13.05.2025    

13/02.08.00/2025  

 

Tiivistelmä: Infrapäällikön hankintapäätöksestä 20.3.2025 § 2/2025 koskien               vuoden 2025 katuvalaistustöiden hankintaa on tehty               oikaisuvaatimus. Tekniselle lautakunnalle esitetään, että               hankinta keskeytetään.

 

Valmistelija/

lisätietoja antaa: Tekninen johtaja Juha Saarinen p. 02 474 5400

 

Hankintaoikaisuvaatimus

 

Suomen Sähkörakennus Oy vaatii, että hankintapäätös kumotaan ja katuvalaistusurakka kilpailutetaan uudelleen siten, että kaikilla tarjoajilla on tarjouspyynnön mukaiset vaaditut valaisimet tarjouksessaan. Perusteluinaan vaatimukselle esitetään, että hankintapäätös perustuu tarjouspyynnön vastaisiin tarjouksiin sillä perusteella, että voittanut tarjoaja on tarjonnut tarjouspyynnön vastaisia tuotteita ja täten hankintapäätös olisi tehty ilman vertailukelpoisuutta. Oikaisuvaatimuksen tekijä myös esittää, että tehty päätös vaarantaa urakan laadun ja tarjoajien oikeusturvan. Oikaisuvaatimus kokonaisuudessaan on tämän asian liitteenä.

 

Kuultavan lausunto

 

Kuultavan eli US-Asennus Oy näkemyksen mukaan tarjous ei ole tarjouspyynnön vastainen ja hankintapäätös on pitävä. Perusteluinaan kuultava katsoo, että kaupunki ei ole tarjouskyselyssään vaatinut tiettyä valaisinmallia ja vaikka näin olisi, rajoitettaisiin sillä kilpailua ja täten hallinnon yleisiä oikeusperiaatteita. Kuultavan lausunto kokonaisuudessaan on asian oheismateriaaleissa.

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi

 

Oikaisuvaatimus on saapunut hankintayksikölle määräajassa 2.4.2025.

 

Hankintaoikaisu käsitellään hallintolain sekä Paimion kaupungin pienhankintaohjeen mukaisesti. Selvyyden vuoksi todettakoon, että pienhankintoihin ei pääsääntöisesti sovelleta hankintalakia.

 

Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hankintayksiköllä on oikeus luottaa tarjoajan tarjouksessaan ilmoittamiin tietoihin ja tarjoaja vastaa tarjouksensa paikkansa pitävyydestä. Hankintayksikköllä on velvollisuus pyytää selvitystä poikkeuksellisen alhaisesta tarjoushinnasta mutta periaate ei ole tässä hankinnassa tullut sovellettavaksi, koska tarjoajan tarjoushinta ei ollut poikkeuksellinen vertailun toiseksi sijoittuneeseen tarjoajaan.

 

 

Vaikkei hankintalakia pääsääntöisesti sovelleta pienhankintoihin, on yleisten hallinnollisten periaatteiden sekä hankintalain (esim. MAO:115/17) vastaista olla hyödyntämättä vallitsevia kilpailuolosuhteita tai vaatia teknisissä eritelmissä tiettyä valmistajaa tai tietyn alkuperän tuotteita. Tarjouspyynnössä on valaisimien osalta viitattu katu- ja valaisinmääräluetteloon, jossa valaisimet on määritelty tuotenimillä.

 

Yhteenveto

 

Ottaen huomioon edellä mainitut asiat, voidaan todeta, että hankintayksikön tarjouspyyntö on ollut yleisten hallinnon periaatteiden vastainen vaatiessaan tiettyjä valaisimia ilman, että on sallittu myös vaihtoehtoinen tai vastaava tuote. Muutoin voidaan todeta, että infrapäällikön päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, viranhaltija ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole lainvastainen.

 

Edellä esitetyin perustein teknisen lautakunnan tulisi keskeyttää hankinta ja käynnistää uusi kilpailutus korjatuilla asiakirjoilla.

 

 

Esittelijä: Tekninen johtaja Saarinen Juha

 

Päätösehdotus: Tekninen lautakunta päättää: a) ottaa oikaisuvaatimuksen käsiteltäväksi b) keskeyttää hankinnan ja käynnistää uuden kilpailutuksen korjatuilla tarjouspyyntöasiakirjoilla.

 

Päätös: