RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisu.paimio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisu.paimio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 27.02.2025/Pykälä 18
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Oikaisuvaatimus viranhaltijapäätökseen ajoneuvovahingon korvausvaatimuksessa
Tekninen lautakunta 27.02.2025 § 18
50/03.06.02.00/2025
Tiivistelmä: Lautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen.
Valmistelija/
lisätietoja antaa: Tekninen johtaja Juha Saarinen p. 02 474 5400
Tekninen johtaja hylkäsi 20.1.2025 tekemällään hallintosäännön 26.1 § kohdan 7 mukaisella viranhaltijapäätöksellään asianosaisen vahingonkorvausvaatimuksen ajoneuvovahingosta, koska asiasta tehdyn selvityksen perusteella Paimion kaupungin teknistä toimea ei voitu pitää vahingonkorvauslain nojalla korvausvelvollisena ajoneuvovahinkoon. Asianosaisen vakuutusyhtiö If Vahinkovakuutus Oyj on 7.1.2025 vastauksessaan todennut, että kaupungin antaman selvityksen perusteella yhtiö ei enää katso Paimion kaupungin olevan vastuussa vahingosta.
Asianosainen on tehnyt viranhaltijapäätöksestä oikaisuvaatimuksen tekniselle lautakunnalle, jossa uusitaan korvausvaatimus 120 euron omavastuusta. Oikaisuvaatimus on tehty pääosin samoin perustein kuin korvaushakemuskin eli vaatimuksessa vedotaan huonoihin merkintöihin ja siihen, että pysäköintialueella ei ollut ajokieltoa työmaasta johtuen sekä uudempina asioina muovi- ja keräyspisteiden sijaintiin ja virheellisesti tulkittuun suojaputken kokoon. 2.2.2025 toimitettu oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan asian liitteenä (ei julkaista internetissä).
Oikaisuvaatimus on saapunut tekniselle lautakunnalle määräajassa. Oikaisuvaatimuksessa ei sinällään esitetty uutta aineistoa korvausvastuun syntymiseksi. Alue on ollut työmaa-aluetta, jolla on työskennelty ja jossa on saattanut olla työntekijöitä, työkoneita taikka työstä tai työn keskeneräisyydestä johtuvia vaaroja. Alue oli merkittynä tietyömerkein. Keskeisintä asiassa on vahingonkorvausvelvollisuuden syntyminen. Korvausvelvollisuuden syntyminen vaatii tuottamuksellisuutta. Jotta velvollisuus syntyisi, täytyisi kunnossapitäjän syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn.
Pysäköintialuetta ei ole voitu sulkea töiden ajaksi, koska pysäköintialueella on koko työn ajan ollut käyttöä urheilukentän, jäähallin, palloilukenttien sekä Tillintuvan tarpeita varten palvellen satoja ajoneuvoja viikottain. Työtä on tehty kahdessa lohkossa uuden ja ns. vanha parkkipaikan välillä. Työn keskeneräisyydestä ja poikkeavista olosuhteista on ilmoitettu tietyömerkein, aitaamalla alueita sekä merkitsemällä jalustat värillisillä suojaputkilla. Valaisinjalustoja on myös merkitty erillisillä varoituskartioilla. Näitä suojauksia on työmaan aikana ilkivallan tms. johdosta poistettu ja aina uudelleen asennettu. Asiassa ei ole esitetty sellaista uutta näyttöä jonka perusteella kaupunki olisi syyllistynyt laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn.
Teknisen johtajan päätös ei myöskään ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, viranhaltija ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole lainvastainen.
Asiassa aiemmin päätöksen tehnyt viranhaltija voi osallistua oikaisuvaatimuksen käsittelyyn ja toimia esittelijänä (KHO 1.3.2001 T 344 ja 8.6.2000 T 1894).
Esittelijä: Tekninen johtaja Saarinen Juha
Päätösehdotus: Tekninen lautakunta päättää:
a) ottaa oikaisuvaatimuksen käsiteltäväkseen
b) hylätä oikaisuvaatimuksen.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |