Dynasty tietopalvelu Haku RSS Paimion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisu.paimio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisu.paimio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 16.05.2024/Pykälä 41


 

Valtuustoaloite pyörätie Kiirulantielle

 

Kaupunginhallitus 29.11.2023 § 351 

 

 

Valtuutettu Kimmo Jalonen jätti 15.11.2023 Paimion kristillisdemokraattien ja vasemmistoliiton valtuustoryhmien sekä valtuutettu Karlssonin valtuustoaloitteen koskien pyörätietä Kiirulantielle, joka kuuluu seuraavasti:

 

Kiirulantie on vilkasliikenteinen tie, jonka poikkiteillä on runsaasti asutusta.

 

Kiirulantiellä liikkuu runsaasti jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Joten pyörätien tekeminen Kiirulantien varteen olisi perusteltua alueen kehittymisen ja turvallisuuden näkökulmasta.

 

Kiirulantie toimii nyt jo oikoreittinä. Jatkossa tien käyttäjämäärät tulevat vielä kasvamaan merkittävästi, kun uusi päiväkoti tulee Oinilaan. Kiirulantie lyhentää matkaa Sähköyhtiöntien ja Jägerhornintien risteyksestä puolella kilometrillä matkaa uudelle päiväkodille.

 

Pyörätie olisi helppo toteuttaa, sillä siinä riittää hyvin tien vieressä tilaa ja puita tai muuta kasvustoa on vähän.

 

Aloite,

Selvitetään pyörätien rakentaminen Kiirulantielle.

 

 

Esittelijä: Hallintojohtaja Hölsö Jaana

 

Päätösehdotus: Kaupunginhallitus lähettää aloitteen tekniselle lautakunnalle valmisteltavaksi.

 

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.

 

 

Tekninen lautakunta 16.05.2024 § 41  

742/00.02.13/2023  

 

Valmistelija/

lisätietoja antaa: Tekninen johtaja Juha Saarinen p. 02 474 5400

 

Tekninen toimi on selvittänyt tarvetta pyörätien rakentamiselle Kiirulantielle.

 

Teknisesti pyörätien rakentamiselle ei ole esteitä ja Kiirulantielle mahtuisi noin 3,25 metriä leveä jalankulun ja pyöräilyn kulkuväylä ilman, että kadun linjausta tarvitsisi muuttaa. Kiirulantiellä ajoneuvomäärät ovat suhteellisen vähäiset 260 ajon/vrk, ei raskasta liikennettä, ajonopeudet ovat maltilliset ja nopeusrajoitusta alemmat, liikenneonnettomuuksia ei ole viimeisen viiden vuoden aikana ollut ja nykytilanteessa jalankulkijoiden ja pyörälijöiden määrät jäivät laskennassa alhaiselle tasolla.

 

Vaikka tilanne toiminnallisesti on hyvä Kiirulantiellä, lähtee katusuunnittelun ohjeistus siitä lähtökohdasta, että ilman kulkumuotojen erittelyä voi toimia vain vähäliikenteinen tonttikatu. Kiirulantien on toiminnallisesta luokaltaan kokoojakatu. Kun huomioon ottaa vielä tulevan maankäytön Oinila 4 asemakaavan ja päiväkodin rakentumisen muodossa huomioon, yhdistetyn kevyen liikenteen väylän rakentaminen voi olla hyvinkin perusteltua. Hankkeelle olisi mahdollisesti saatavilla myös valtion avustusta.

 

 

Esittelijä: Tekninen johtaja Saarinen Juha

 

Päätösehdotus: Tekninen lautakunta päättää lausua kaupunginhallitukselle vastauksenaan valtuustoaloitteeseen, että se tulee huomioimaan Kiirulantien kevyen liikenteen väylän rakentamisen vuoden 2025 talousarvion investointiosan käsittelyn yhteydessä.

 

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.