Dynasty tietopalvelu Haku RSS Paimion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisu.paimio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisu.paimio.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 29.02.2024/Pykälä 21


 

Valtuustoaloite koskien Iso-Iivarintien, Kevolantien ja Syybyntien risteyksen turvallisuutta

 

Kaupunginhallitus 11.10.2023 § 294 

 

 

 

 Kaupunginvaltuusto 27.9.2023 § 64

 

Esittely: Valtuutettu Lauri Simola jätti vasemmistoliiton valtuustoryhmän valtuustoaloitteen koskien Iso-Iivarintien, Kevolantien ja Syybyntien risteyksen turvallisuutta, joka kuuluu seuraavasti:

 

 Iso-Iivarintien, Kevolantien ja Syybyntien risteyksen turvallisuus riittävälle tasolle
 

 Iso-Iivarintien, Kevolantien ja Syybyntien risteys on vilkkaasti liikennöity. Etenkin työmatkaliikenteen aikoihin risteyksessä on vilinää ja ajoneuvojen nopeudet ovat suuria. Myös raskasta liikennettä vyöryy risteyksen läpi runsaasti. Jalankulkijoita ja pyöräilijöitä riittää. On myös hyvä huomata, että Maurizintien

 saneerauksen yhteydessä valmistunut kevyenliikenteenväylä ohjaa entistä useampia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä tähän kyseiseen risteykseen.

 

 Liikennevirtojen hakeutuminen toimiville kulkuyhteyksille on luonnonlain kaltainen ilmiö. Eli vaikka Iso-

 Iivarintien ja Kaaritien alittavat alikulut ovat kohtalaisen lähellä Iso-Iivarintien, Kevolantien ja Syybyntien risteystä, valitsevat kävelijät, pyöräilijät ja muu kevyt liikenne luonnollisestikin lyhimmän ja sujuvimman reitin. Autoilijoiden sekä muiden moottoriajoneuvojen keskinäiseen kolarointiin taas eivät alikulut vaikuta.

 

 Ely-keskus hallinnoi Iso-Iivarintietä. Paimion kaupungin tuleekin ottaa aktiivinen rooli Ely-keskuksen suuntaan ja vaikuttaa voimakkaasti siihen, että risteyksen turvallisuutta saataisiin kohennettua niin kevyenliikenteen, jalankulkijoiden kuin autoilijoidenkin osalta. Kyseessä voisivat olla esimerkiksi erilaiset

 rakenteelliset ratkaisut, jalankulkijoista ja muusta kevyestä liikenteestä autoilijoita varoittavat merkkivalot, ajonnopeuksien pudottaminen, stop-merkit Kevolantieltä ja Syybyntieltä tuleville ja niin edelleen. Turvallisuuden lisäämiseksi löytyy varmasti myös muita tehokkaita keinoja kuin edellä mainitut. Parhaat

 mahdolliset keinot tulee selvittää ja toteuttaa.

 

 Aloite:

 

 Vasemmistoliiton Paimion valtuustoryhmä esittää:

 

 Paimion kaupungin on vaikutettava aktiivisesti Ely-keskukseen, jotta Iso-Iivarintien, Kevolantien ja Syybyntien risteyksen turvallisuus saadaan nostettua riittävälle tasolle mahdollisimman ripeästi.

 

 

Esittelijä: Kaupunginjohtaja Jussinmäki Jari

 

Päätösehdotus: Kaupunginhallitus lähettää aloitteen tekniselle lautakunnalle valmisteltavaksi.

 

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.

 

 

Tekninen lautakunta 29.02.2024 § 21  

633/00.02.13/2023  

 

Valmistelija/

lisätietoja antaa: Tekninen johtaja Juha Saarinen p. 02 474 5400

 

Kaupunginhallitus on lähettänyt tekniselle lautakunnalle yllä olevan aloitteen valmisteltavaksi.

 

Hallinnollisesti kyseisen nelihaaraliittymän haaroista kolme sekä pääsuunnan väylä on valtion maanteitä ja yksi kaupungin katu. Tämä tarkoittaa sitä, että mahdollisista toimenpiteistä liittymässä vastaa ELY-keskus.

 

Tekninen toimi on pyytänyt ELY-keskukselta lausuntoa asiasta, joka on lausunut seuraavaa:

 

”Liittymässä keskisaarekkeelliset suojatiet joka haarassa (4kpl), nopeusrajoitus 50 km/h, valaistus, asianmukaiset liikennemerkit. Sivuteiltä kolmiot autoilijoille ennen pyörätien jatketta. Näkemät eivät vaadi stop-merkkiä, risteys melko avoin ja näkee riittävän kauas.

Onnettomuudet 5v ajalta (2019-2023): 3kpl jalankulkijaonnettomuus ja 2 kpl risteämisonnettomuus. Ei onnettomuuskasaumaa.

 

ELY-keskuksen näkökulmasta risteysalue on tavanomainen ja turvallisuutta edistävät ratkaisut ovat siellä olemassa. Ylinopeuksista tulee pyytää Poliisilta suoraan valvontaa.”

 

 

 

Esittelijä: Tekninen johtaja Saarinen Juha

 

Päätösehdotus: Tekninen lautakunta toteaa valmistelunaan kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että ELY-keskuksen lausunnon perusteella  asiassa ei ole syytä ryhtyä jatkotoimenpiteisiin.

 

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.